The idea of Millennials started out around a specific need, growing into a more complex entity than what was already intended. The need was that of giving a snapshot of Italian graphic design in recent years, with a special focus on the production of designers born after 1980. The time-based distinction was based on the observation of a change of pace, of a radical transformation due to several factors: technological development (this is the very first fully-digital generation); the economic crisis, which has necessarily imposed new modes of production and self-representation; the training pathways including courses on visual communication design provided by private and public schools based in the main Italian and foreign cities.

L’idea di Millennials è nata, si è sviluppata e articolata, strutturandosi in modo ben più complesso da quelle che erano le istanze iniziali, intorno a una necessità: fotografare la scena della grafica italiana degli anni più recenti, focalizzandosi sulle produzioni di autori nati dopo il 1980. Il discrimine temporale nasce dalla constatazione di un cambio di passo, di una trasformazione radicale dovuta a più fattori: l’evoluzione tecnologica (è questa la prima generazione completamente digitalizzata), la crisi economica, che ha necessariamente imposto nuove modalità di produzione e di autorappresentazione, i percorsi formativi, strutturati da corsi di studi rivolti all’ambito disciplinare del design della comunicazione visiva da scuole pubbliche e private presenti nei principali centri italiani ed esteri.

Ferrara, C., Nannini, M., Palladino, C. (2015). L'urgenza di un identikit. In C. Ferrara, M. Nannini, D. Palladino (a cura di), Millennials. La nuova scena della grafica italiana (pp. 9-10). Bologna : Aiap Edizioni.

L'urgenza di un identikit

Ferrara, Cinzia;
2015-01-01

Abstract

The idea of Millennials started out around a specific need, growing into a more complex entity than what was already intended. The need was that of giving a snapshot of Italian graphic design in recent years, with a special focus on the production of designers born after 1980. The time-based distinction was based on the observation of a change of pace, of a radical transformation due to several factors: technological development (this is the very first fully-digital generation); the economic crisis, which has necessarily imposed new modes of production and self-representation; the training pathways including courses on visual communication design provided by private and public schools based in the main Italian and foreign cities.
2015
9788894069174
Ferrara, C., Nannini, M., Palladino, C. (2015). L'urgenza di un identikit. In C. Ferrara, M. Nannini, D. Palladino (a cura di), Millennials. La nuova scena della grafica italiana (pp. 9-10). Bologna : Aiap Edizioni.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Millennials_testo_cinzia ferrara.pdf

Solo gestori archvio

Dimensione 8.76 MB
Formato Adobe PDF
8.76 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/288344
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact