The «Telemachus» research was carried out to promote an active and responsible participation of the university students in the university teaching. For this purpose, it was decided to prepare them for such participation through the application of two methods of intervention to improve their sense of self-efficacy, their capacity to control and manage the anxiety of the work, and the image of «oneself» in the present: expressive writing and peer-tutoring. The results demonstrate the effectiveness of these two methods on the three skills taken in the exam. Enhancing students’ written and oral voice induces a more democratic overview of university teaching, actives virtuous process of learning self-regulation, defuses inhibitions and promotes the protagonism during the course of the teaching activities.

La ricerca «Telemaco» è stata svolta per promuovere una partecipazione attiva e responsabile degli studenti universitari alla didattica universitaria. A tal fine, si è ritenuto opportuno preparare tale partecipazione mediante l’applicazione di due metodi d’intervento con cui migliorare il loro senso di autoefficacia, la loro capacità di gestire l’ansia da prestazione e l’immagine del loro «sé» attuale: la scrittura espressiva e il tutoraggio tra pari. I risultati dimostrano l’efficacia di questi due metodi sulle tre competenze prese in esame. Valorizzare la voce scritta e orale degli studenti forma in loro una visione più democratica dell’insegnamento universitario, attiva processi virtuosi di autoregolazione dell’apprendimento, disinnesca le inibizioni e promuove il protagonismo durante lo svolgimento delle attività didattiche.

Alessandro Di Vita, (2017). «Telemaco»: una ricerca sperimentale in prospettiva Student Voice. In P. Magnoler, A.M. Notti, L. Perla (a cura di), La professionalità degli insegnanti. La ricerca e le pratiche (pp. 419-437). Lecce : Pensa MultiMedia.

«Telemaco»: una ricerca sperimentale in prospettiva Student Voice

Alessandro Di Vita
2017-01-01

Abstract

The «Telemachus» research was carried out to promote an active and responsible participation of the university students in the university teaching. For this purpose, it was decided to prepare them for such participation through the application of two methods of intervention to improve their sense of self-efficacy, their capacity to control and manage the anxiety of the work, and the image of «oneself» in the present: expressive writing and peer-tutoring. The results demonstrate the effectiveness of these two methods on the three skills taken in the exam. Enhancing students’ written and oral voice induces a more democratic overview of university teaching, actives virtuous process of learning self-regulation, defuses inhibitions and promotes the protagonism during the course of the teaching activities.
2017
Settore M-PED/04 - Pedagogia Sperimentale
Alessandro Di Vita, (2017). «Telemaco»: una ricerca sperimentale in prospettiva Student Voice. In P. Magnoler, A.M. Notti, L. Perla (a cura di), La professionalità degli insegnanti. La ricerca e le pratiche (pp. 419-437). Lecce : Pensa MultiMedia.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Telemaco_Bari_2017.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: File pdf
Dimensione 8.15 MB
Formato Adobe PDF
8.15 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/251352
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact