Reading literacy can be considered an essential starting point to improve the skills of analysis, evaluation and synthesis interested in the enhancement of digital competence. The aim of this work is to verify the efficacy of a training program focused on the development of critical thinking skills by use of reading strategies. The question we want to investigate is if and how reading the digital texts encourages the students’ actions of interpretation, judgment and expression of original ideas. In the first part of the project, the objective of the study is presented. In the second part the research methodology is indicated; it puts into practice the scientific findings in a training session realized with a group of children between the age of 9 and 10 years attending primary school. The investigation was realized with an almost-experimental system with a single recurrent group in interrupted time series. Data collection was carried out through structured tests created ad hoc with the possibility to answer freely. In the third and final part, data are discussed. It was found that synthesizing, evaluating, and creative imagining were enhanced.

La competenza di lettura è un punto di partenza imprescindibile per migliorare abilità di analisi, valutazione, sintesi, interessate pure nella promozione della competenza digitale. Questo lavoro si propone di accertare la validità di un percorso formativo incentrato sull’uso di strategie di lettura per lo sviluppo del pensiero critico. Ci si chiede soprattutto se e come leggere testi usando il formato elettronico favorisca nello studente attività di interpretazione, formulazione di giudizi ed espressione di idee originali. Nella prima parte del lavoro è presentato l’oggetto di studio. Nella seconda parte è descritta la metodologia di ricerca, che mette in pratica le risultanze scientifiche in un percorso realizzato con un gruppo di bambini tra i 9 e 10 anni frequentanti la scuola primaria. L’indagine è stata realizzata con un piano quasi sperimentale a serie temporali interrotte con gruppo unico ricorrente. La rilevazione dei dati è avvenuta con un prova con quesiti a risposta aperta, appositamente costruita. Nella terza e ultima parte sono discussi i dati emersi dall’indagine; si è constatato che sono state potenziate le capacità di sintesi, valutazione critica ed elaborazione creativa.

Anello, F. (2017). Encouraging and verifying critical thinking skills through the reading process. FORMAZIONE & INSEGNAMENTO, XV(2), 371-383.

Encouraging and verifying critical thinking skills through the reading process

Anello, F
2017-01-01

Abstract

Reading literacy can be considered an essential starting point to improve the skills of analysis, evaluation and synthesis interested in the enhancement of digital competence. The aim of this work is to verify the efficacy of a training program focused on the development of critical thinking skills by use of reading strategies. The question we want to investigate is if and how reading the digital texts encourages the students’ actions of interpretation, judgment and expression of original ideas. In the first part of the project, the objective of the study is presented. In the second part the research methodology is indicated; it puts into practice the scientific findings in a training session realized with a group of children between the age of 9 and 10 years attending primary school. The investigation was realized with an almost-experimental system with a single recurrent group in interrupted time series. Data collection was carried out through structured tests created ad hoc with the possibility to answer freely. In the third and final part, data are discussed. It was found that synthesizing, evaluating, and creative imagining were enhanced.
2017
Settore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Speciale
Settore M-PED/04 - Pedagogia Sperimentale
Anello, F. (2017). Encouraging and verifying critical thinking skills through the reading process. FORMAZIONE & INSEGNAMENTO, XV(2), 371-383.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
369-384- Anello 31 Formazione & Insegnamento 2-2017.pdf

accesso aperto

Dimensione 210.55 kB
Formato Adobe PDF
210.55 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/248478
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact