The study is aimed to examine individual differences in the expression of emotions of joy, anger, interest, fear, and in the level of activity of children in the first year of life, by means of a multi-method approach based on the use of an instrument for direct observation, the Lab-TAB (Goldsmith and Rothbart, 1999), and of an instrument for indirect observation, the questionnaire IBQ-R (Montirosso et al., 2011). Data from direct observations were coded through two different coding systems: molecular and global. The study was also aimed to verify whether the results obtained with the two coding systems converged with each other and with those obtained with the questionnaire. The cluster analysis performed on data collected through the molecular coding allowed to identify five temperamental profiles that match only partially to those that emerged from the global coding of the observations and questionnaires. The data also show that the Lab-TAB scores obtained with the two coding systems – global and molecular – converged with each other, but did not correlate significantly with the scores of the same dimensions of temperament detected by the IBQ-R.

Lo studio si propone di esaminare le differenze individuali nell’espressione delle emozioni di gioia, rabbia, interesse e paura e nel livello di attività di bambini nel primo anno di vita, utilizzando un approccio multi-metodo basato sull’utilizzo di uno strumento di osservazione diretta, la Lab-TAB (Goldsmith e Rothbart, 1999), e uno strumento di osservazione indiretta, il questionario IBQ-R (Montirosso, Cozzi, Putnam, Gartstein e Borgatti, 2011). I dati delle osservazioni dirette sono stati rilevati attraverso due diversi sistemi di codifica: molecolare e globale. Obiettivo dello studio è anche di verificare se i risultati ottenuti con i due sistemi di codifica delle osservazioni convergano tra loro e con quelli ottenuti dalle valutazioni materne fornite tramite la compilazione del questionario. L’analisi dei cluster effettuata sui dati rilevati tramite la codifica molecolare delle osservazioni ha permesso di identificare cinque profili temperamentali che corrispondono solo in parte a quelli emersi dall’analisi della codifica globale delle osservazioni e dei questionari. I dati mostrano, inoltre, come i punteggi della Lab-TAB ottenuti con i due sistemi di codifica – molecolare e globale – convergano tra loro, ma non correlino significativamente con i punteggi delle stesse dimensioni del temperamento rilevate tramite l’IBQ-R.

Di Maggio, R., Zappulla, C., Pace, U. (2016). La valutazione del temperamento infantile: osservazioni dirette e indirette delle espressioni emotive nel primo anno di vita. PSICOLOGIA CLINICA DELLO SVILUPPO, 20(3), 451-468 [10.1449/85046].

La valutazione del temperamento infantile: osservazioni dirette e indirette delle espressioni emotive nel primo anno di vita

Di Maggio, R;ZAPPULLA, Carla;
2016-01-01

Abstract

The study is aimed to examine individual differences in the expression of emotions of joy, anger, interest, fear, and in the level of activity of children in the first year of life, by means of a multi-method approach based on the use of an instrument for direct observation, the Lab-TAB (Goldsmith and Rothbart, 1999), and of an instrument for indirect observation, the questionnaire IBQ-R (Montirosso et al., 2011). Data from direct observations were coded through two different coding systems: molecular and global. The study was also aimed to verify whether the results obtained with the two coding systems converged with each other and with those obtained with the questionnaire. The cluster analysis performed on data collected through the molecular coding allowed to identify five temperamental profiles that match only partially to those that emerged from the global coding of the observations and questionnaires. The data also show that the Lab-TAB scores obtained with the two coding systems – global and molecular – converged with each other, but did not correlate significantly with the scores of the same dimensions of temperament detected by the IBQ-R.
2016
Settore M-PSI/04 - Psicologia Dello Sviluppo E Psicologia Dell'Educazione
Di Maggio, R., Zappulla, C., Pace, U. (2016). La valutazione del temperamento infantile: osservazioni dirette e indirette delle espressioni emotive nel primo anno di vita. PSICOLOGIA CLINICA DELLO SVILUPPO, 20(3), 451-468 [10.1449/85046].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
PCS2016_Di Maggio, Zappulla, Pace_La valutazione del temperamento infantile.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: Articolo
Dimensione 303.07 kB
Formato Adobe PDF
303.07 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/228818
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus 1
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? 1
social impact