The Palermo shipyard was conceived into an organic plan that featured the industrial empire of the most important business family of nineteenth century in Sicily, the Florio’s family. The company was founded with the aim of making space for the Sicilian production activities within the political and economic plans of the new Kingdom of Italy. In its €early phase, the shipyard was characterized by greatly identity values linked to the urban context and the cultural expressions of the late XIX 19th Palermo’s bourgeoisie. However, after 1907 when the ownership shifted to northern Italian industrial groups, the management and strategic vision changed leaving out both local and social issues. The reasons, and dynamics of the site transformation are intertwined with those of its representation inside the city’s district which it belongs to. Indeed, the district is defi€ned by the same architectures that the yard’s management commissioned. The study of the architectural languages defi€ning the image of the naval construction site over more than half a century, it is the subject of a PhD research in architectural history. The research structure is based mostly on the documentary collection kept inside the shipyard archive. Although since 1907, the general direction company moved in Genoa, the permanence of a local administration has led to the creation of an in situ archive. However, the following changes occurred in ownership, dismantled the historical documentary collection. Nowadays the surviving drawings included in the archive dates from 1930. Thanks to the collaboration of the Fincantieri Foundation, the research carried out a recording work of the site plans, buildings and furniture drawings. Together with public archive collections and historiography material research based, the Fincantieri archive of Palermo can mediate and support the reconstruction of boundaries changes and, beside, both the relationship between the shipyard and the city and the relationship between the city and its maritime-productive vocation. The history of Palermo shipyard tells of periodical crisis that strike the shipbuilding sector. The social cohesion garrisoned the shipbuilding’s identity overcoming the periods of crisis. The job issue, especially important in a weak land like historically is Sicily, represents the bearing element of social issue. Today, the systematization of this historical archive and the grant to resources’ access, stand as necessary strategy to mend, in a historical perspective and through the memory’s tool, the cohesion between the city of Palermo and its last historical industrial site.

Il cantiere navale di Palermo nasce all’interno di un disegno organico che ha come protagonista l’impero industria- le della più importante famiglia imprenditoriale del XIX secolo in Sicilia, i Florio. L’impresa nasce con lo scopo di garantire alla produzione isolana un ruolo nel disegno politico e nei piani economici del nuovo Regno d’Italia. In questa prima fase, il cantiere navale è caratterizzato da valenze fortemente identitarie legate al territorio urbano e alle espressioni culturali della borghesia di ne ‘800 a Palermo. Il passaggio dello stabilimento navale ad uno dei più potenti gruppi industriali italiani, facente capo ad una dinastia familiare del settentrione d’Italia, determina un cambiamento nella visione gestionale e strategica che si slega dal contesto sociale e territoriale di Palermo. Le ragioni, le contingenze e le dinamiche delle trasformazioni e dell’espansione infrastrutturale si intrecciano con quelle di rappresentazione del sito industriale in un pezzo di città disegnato attraverso architetture che la stessa direzione del cantiere commissiona Lo studio dei linguaggi architettonici, che nell’arco di oltre mezzo secolo hanno de nito l’immagine dello stabilimento, è l’oggetto di una ricerca di dottorato in storia dell’architettura che struttura parte della sua indagine sulla documentazione conservata presso lo stesso cantiere navale. Sebbene la direzione generale della società che acquisì il cantiere nel 1912 e ne diresse le sorti no agli anni ‘70, si trovasse a Genova, la permanenza di un’amministrazione e di un uf cio tecnico locale, ha permesso la costituzione di un archivio in situ. Tuttavia, i passaggi di proprietà avvenuti successivamente, hanno smantellato e depauperato l’archivio storico dell’impresa. La documentazione gra ca ad oggi superstite, inizia dagli anni trenta del novecento. Grazie ad un lavoro di stretta collaborazione con la Fondazione Fincantieri, la ricerca ha proceduto alla consultazione e alla schedatura degli elaborati gra ci di immobili, arredi e planimetrie del cantiere navale. Lo studio e l’interpretazione attenta di tale documentazione, non si limita a ricostruire gli ampliamenti e le modi che che hanno interessato il sito nella sua vita produttiva. Questa analisi, mediata e coadiuvata dalle ricerche negli archivi pubblici della città e dalla storiogra a relativa agli ambiti teorici che strutturano l’intero studio, è indispensabile nella ricostruzione sia della relazione tra il sito e la città che di quella tra la città e la sua vocazione marittimo-produttiva. La storia del cantiere navale di Palermo racconta di momenti di crisi che ciclicamente si abbattono sul settore can- tieristico. Il baluardo della coesione sociale ha avuto nella navalmeccanica un presidio di identità che ha consentito di superare i periodi di crisi che si sono succeduti. La questione del lavoro, particolarmente importante in un con- testo storicamente debole come quello siciliano, è l’elemento attorno al quale si struttura questa questione sociale. Oggi, la sistematizzazione dell’archivio storico e l’accesso alle sue risorse per gli studiosi e il mondo della cultura, si pone come strategia obbligata per ricucire, in una prospettiva storica, il rapporto di coesione tra la città di Palermo e il suo ultimo avamposto di produzione industriale.

Megna, V. (2015). L'archivio del cantiere navale di Palermo. In EL LEGADO DE LA INDUSTRIA: ARCHIVOS DE EMPRESA, BIBLIOTECAS, FOTOTECAS Y EXPERIRENCIA DE REUTILIAZATION DE PATRIMONIO INDUSTRIAL EN CENTRO DOCUMENTALES. GIJON.

L'archivio del cantiere navale di Palermo

Megna, Valeria
2015-01-01

Abstract

The Palermo shipyard was conceived into an organic plan that featured the industrial empire of the most important business family of nineteenth century in Sicily, the Florio’s family. The company was founded with the aim of making space for the Sicilian production activities within the political and economic plans of the new Kingdom of Italy. In its €early phase, the shipyard was characterized by greatly identity values linked to the urban context and the cultural expressions of the late XIX 19th Palermo’s bourgeoisie. However, after 1907 when the ownership shifted to northern Italian industrial groups, the management and strategic vision changed leaving out both local and social issues. The reasons, and dynamics of the site transformation are intertwined with those of its representation inside the city’s district which it belongs to. Indeed, the district is defi€ned by the same architectures that the yard’s management commissioned. The study of the architectural languages defi€ning the image of the naval construction site over more than half a century, it is the subject of a PhD research in architectural history. The research structure is based mostly on the documentary collection kept inside the shipyard archive. Although since 1907, the general direction company moved in Genoa, the permanence of a local administration has led to the creation of an in situ archive. However, the following changes occurred in ownership, dismantled the historical documentary collection. Nowadays the surviving drawings included in the archive dates from 1930. Thanks to the collaboration of the Fincantieri Foundation, the research carried out a recording work of the site plans, buildings and furniture drawings. Together with public archive collections and historiography material research based, the Fincantieri archive of Palermo can mediate and support the reconstruction of boundaries changes and, beside, both the relationship between the shipyard and the city and the relationship between the city and its maritime-productive vocation. The history of Palermo shipyard tells of periodical crisis that strike the shipbuilding sector. The social cohesion garrisoned the shipbuilding’s identity overcoming the periods of crisis. The job issue, especially important in a weak land like historically is Sicily, represents the bearing element of social issue. Today, the systematization of this historical archive and the grant to resources’ access, stand as necessary strategy to mend, in a historical perspective and through the memory’s tool, the cohesion between the city of Palermo and its last historical industrial site.
Settore ICAR/18 - Storia Dell'Architettura
2-ott-2015
XVII JORNADAS INTERNATIONALES DE PATRIMONIO INDUSTRIAL
GIJON
30 SETTEMBRE-4 OTTOBRE 2015
XVII
24-set-2015
2015
22
A stampa
Megna, V. (2015). L'archivio del cantiere navale di Palermo. In EL LEGADO DE LA INDUSTRIA: ARCHIVOS DE EMPRESA, BIBLIOTECAS, FOTOTECAS Y EXPERIRENCIA DE REUTILIAZATION DE PATRIMONIO INDUSTRIAL EN CENTRO DOCUMENTALES. GIJON.
Proceedings (atti dei congressi)
Megna, V
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