The book invites readers to carry out a type of education research in the school looking at teachers as active experimenters in the classroom. There are some forms of collaboration between schools and universities that have innovated educational practices, even if in a circumstantial way. The reference to recent Italian research in the field of education and to some scholars who have promoted this research, is functional to the identification of the field, objects, method and canons of Didactics as a science of the teaching-learning process. It is shown how, in research at school, classical experimentation can be integrated with action research , quantitative methods with qualitative ones.

Il libro invita a svolgere nella scuola un tipo di ricerca didattica che veda gli insegnanti come attivi sperimentatori in classe. Sono presentate delle forme di collaborazione tra scuola e università che hanno innovato, sia pure in modo circostanziato, le pratiche educative. Il riferimento alle recenti ricerche italiane in campo didattico e ad alcuni studiosi che le hanno promosse, è funzionale all’individuazione del campo, dell’oggetto, del metodo e dei canoni della Didattica come scienza del processo di insegnamento-apprendimento. Si fa vedere come, nella ricerca a scuola, si possano integrare la sperimentazione classica con la ricerca-azione, i metodi quantitativi con quelli qualitativi.

ZANNIELLO, G. (2016). La didattica tra storia e ricerca. Roma : Armando.

La didattica tra storia e ricerca

ZANNIELLO, Giuseppe
2016-01-01

Abstract

The book invites readers to carry out a type of education research in the school looking at teachers as active experimenters in the classroom. There are some forms of collaboration between schools and universities that have innovated educational practices, even if in a circumstantial way. The reference to recent Italian research in the field of education and to some scholars who have promoted this research, is functional to the identification of the field, objects, method and canons of Didactics as a science of the teaching-learning process. It is shown how, in research at school, classical experimentation can be integrated with action research , quantitative methods with qualitative ones.
2016
Settore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Speciale
978-88-6992-123-0
ZANNIELLO, G. (2016). La didattica tra storia e ricerca. Roma : Armando.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
ZANNIELLO-La didattica tra storia e ricerca_Più copertina.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: File pdf
Dimensione 1.89 MB
Formato Adobe PDF
1.89 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/181790
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact