This essay describes the elementary phenomenological data of gender identity, that is, anatomical genitality and gender. Although the latter appears to be the pliable aspect of human sexuality, its variability is limited: the body cannot be eliminated, nor can the properties of the masculine and the feminine bodies, since they are the devices made to generate new life in the human species. These observations come within the perspective of an educational action regarded as grateful relationality. Such a context, the identity of genders is an existential, a placed intentionality and a displaced one bound by an original unity that is part of the body’s make-up. It also helps understand the couple relationship as the doorway to the universe of the gift, and as the aptest gender operator; the biological level is preserved whilst being sublimated, within a perspective here defined as sponsal anthropology.

Il saggio descrive i dati fenomenologici elementari delle identità dei generi, la genitalità anatomica e il gender. Questo secondo reperto si presenta come l’aspetto malleabile della sessualità umana; la variabilità non è però assoluta: il corpo non può essere annullato e con esso le proprietà del corpo femminile e di quello maschile, congegni atti a generare una nuova vita della specie umana. Questi rilievi sono visti nella prospettiva dell’azione educativa, qui intesa come relazionalità riconoscente. Ora, una tale prospettiva consente di definire le identità dei generi come un’esistenziale, intenzionalità situata e desituante legate da un’unità originaria che ha la sua condizione di possibilità nella disposizione corporea. Consente inoltre di intendere la relazione di coppia, nella modalità autentica in cui essa si presenta ingresso nell’universo del dono, come un grande operatore del gender; il piano biologico è conservato ma insieme sublimato, in un orizzonte che qui viene denotato antropologia di tipo sponsale.

BELLINGRERI, A. (2015). Rilievi fenomenologici sull'identità dei generi, nella prospettiva dell'educazione / Phenomenological Findings on Gender Identity, in the Perspective of Education. EDUCATION SCIENCES & SOCIETY, VI(2), 51-61.

Rilievi fenomenologici sull'identità dei generi, nella prospettiva dell'educazione / Phenomenological Findings on Gender Identity, in the Perspective of Education

BELLINGRERI, Antonio
2015-01-01

Abstract

This essay describes the elementary phenomenological data of gender identity, that is, anatomical genitality and gender. Although the latter appears to be the pliable aspect of human sexuality, its variability is limited: the body cannot be eliminated, nor can the properties of the masculine and the feminine bodies, since they are the devices made to generate new life in the human species. These observations come within the perspective of an educational action regarded as grateful relationality. Such a context, the identity of genders is an existential, a placed intentionality and a displaced one bound by an original unity that is part of the body’s make-up. It also helps understand the couple relationship as the doorway to the universe of the gift, and as the aptest gender operator; the biological level is preserved whilst being sublimated, within a perspective here defined as sponsal anthropology.
2015
Settore M-PED/01 - Pedagogia Generale E Sociale
BELLINGRERI, A. (2015). Rilievi fenomenologici sull'identità dei generi, nella prospettiva dell'educazione / Phenomenological Findings on Gender Identity, in the Perspective of Education. EDUCATION SCIENCES & SOCIETY, VI(2), 51-61.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Education Sciences and Society 31.05.2015.docx

accesso aperto

Descrizione: Testo dell'articolo
Dimensione 21.33 kB
Formato Microsoft Word XML
21.33 kB Microsoft Word XML Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/171240
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact