Andrea Sciascia’s project of the parish of San Giacomo Apostolo in Ferrara, third in the latest edition of the competitions promoted by the CEI, intervenes in a suburban area of the town, affected by profound changes and the inclusion of new roads and infrastructures. The presence of a rondeau, in the propose of the project, with two geometrical figures: a rectangle similar to a square, the church, and elongated spaces where there will be rooms for the parish activities. The introduction of a planimetric cross inside the centre of the liturgical area, allows the position of the altar on the east and to configure the churchyard as a closed space and recollection for a spiritual experience for the faithfuls when they go inside the church. In the project, the materials and the spaces refer to a same logic. The dimension of the main spaces (the same materials and the same colour) emphasizes the sense of unity of the whole building. The proposal for the liturgical area is an overcoming of the old phenomenology tra- dition and it answers to some spatial intuitions of the liturgical reform of the Second Vatican Council, according the CEI proposals.

Il progetto di Andrea Sciascia, per il complesso parrocchiale di San Giacomo Apostolo in Ferrara, terzo classificato nell’ultima edizione (sesta) dei concorsi promossi dalla CEI, interviene in un’area periferica della città, interessata da profonde trasformazioni e dall’inserimento di elementi infrastrutturali viari. La superficie di circa un ettaro, dove è presente l’originario e minuto complesso parrocchiale di San Giacomo a Ferrara, è coinvolta in profonde trasformazioni urbane fra le quali spicca un’ampia rotatoria. La perentorietà del rondeau si confronta, nella proposta di progetto, con due figure dalla geometria nitida: un rettangolo tendente al quadrato, la chiesa, e una figura allungata che accoglierà il sistema delle aule parrocchiali. La chiarezza planimetrica trova conferma nei volumi delle due architetture monomateriche e monocromatiche, dalla linea di terra a quella di colmo. Nel definire la geometria della chiesa è rimasta costante la volontà di porre, in maniera canonica, l’altare ad est e la porta ad ovest e da questa scelta deriva, in massima parte, l’architettura della chiesa stessa. Questa si caratterizza in pianta per una doppia fodera al cui interno sono inclusi spazi funzionali (sagrestia e uffici) e alcuni fondamentali luoghi liturgici o indispensabili alla liturgia (battistero, penitenzieria, cantoria, ambone, cappella feriale, custodia eucaristica).

Sciascia, A. (2012). Progetto della chiesa di San Giacomo Apostolo a Ferrara [Altro].

Progetto della chiesa di San Giacomo Apostolo a Ferrara

SCIASCIA, Andrea
2012-01-01

Abstract

Andrea Sciascia’s project of the parish of San Giacomo Apostolo in Ferrara, third in the latest edition of the competitions promoted by the CEI, intervenes in a suburban area of the town, affected by profound changes and the inclusion of new roads and infrastructures. The presence of a rondeau, in the propose of the project, with two geometrical figures: a rectangle similar to a square, the church, and elongated spaces where there will be rooms for the parish activities. The introduction of a planimetric cross inside the centre of the liturgical area, allows the position of the altar on the east and to configure the churchyard as a closed space and recollection for a spiritual experience for the faithfuls when they go inside the church. In the project, the materials and the spaces refer to a same logic. The dimension of the main spaces (the same materials and the same colour) emphasizes the sense of unity of the whole building. The proposal for the liturgical area is an overcoming of the old phenomenology tra- dition and it answers to some spatial intuitions of the liturgical reform of the Second Vatican Council, according the CEI proposals.
2012
Il progetto della chiesa di San Giacomo a Ferrara è stato redatto nell'ambito del 6° concorso ad inviti per le nuove chiese italiane bandito della C.E.I. In questa serie di concorsi per i progetti pilota delle nuove chiese italiane, sono stati coinvolti 21 progettisti, tra cui sette – Benedetta Tagliabue, il gruppo BRAU (Battistelli Roccheggiani Architetti), Andrea Sciascia, Factori Architettura, Cherubino Gambardella, Tino Grisi, Paolo Mauro Sudano – si sono confrontati nella progettazione della parrocchia di San Giacomo Apostolo. Andrea Sciascia, terzo classificato, si è avvalso della collaborazione di Ilenia Grassedonio, e dei contributi della prof.ssa Maria Concetta Militello (liturgista) e del maestro Michele Canzonieri (artista).
Sciascia, A. (2012). Progetto della chiesa di San Giacomo Apostolo a Ferrara [Altro].
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Descrizione: Tavola 6: disegni (Michele Canzoneri) relativi alla pala d'altare, altare, crocifisso, ambone, penitenzieria, fonte battesimale,
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