The reflection on the Tragic plays a key role in the thought of Alberto Savino and leads the entire development of his intellectual and artistic career. Not only Savino examines several times the aesthetic and philosophical categories of «dramma» and «tragedia» – starting from the analysis of Greek tragedy, and involving the reading of Vico, Leopardi, Schopenhauer, Nietzsche, Spengler and Freud – but these categories also become fundamental elements of a personal poiesis, which over the years is continually reshaping itself: from metaphysical art, which at the time of «Valori plastici» is regarded as the only form of art capable of reviving the «spirito tragico» of the Greeks, until the «arte intellettualistica» of his last period, which he express with the formula of «tragedia euripidea». The investigation into the Tragic joins the desire to provide a general interpretation of Greek culture and provides a key to understanding the classicism of Savino.

La riflessione sul tragico ha un ruolo centrale nel pensiero di Alberto Savinio e accompagna l’intero svolgimento del suo percorso intellettuale e artistico. Non solo Savinio torna più volte a esaminare sul piano estetico-filosofico le categorie di «dramma» e di «tragedia» – partendo naturalmente dall’analisi della tragedia greca, e associandovi la lettura di Vico, Leopardi, Schopenhauer, Nietzsche, Spengler e Freud – ma esse divengono anche elementi fondanti di una personale poetica, che nel corso degli anni va continuamente ridisegnando se stessa: dall’arte metafisica, che al tempo di «Valori plastici» si delinea come sola forma artistica capace di far rivivere lo «spirito tragico» proprio dei Greci e dell’infanzia dell’umanità, fino all’approdo ultimo a un’«arte intellettualistica» e mentale, che egli condensa nella definizione di «tragedia euripidea». L’indagine sul tragico si affianca alla volontà di fornire un’interpretazione generale della civiltà greca e fornisce una chiave di lettura del classicismo di Savinio.

Barbaro, M. (2014). La Grecia “tragica” di Alberto Savinio. INVERBIS, anno IV, n. 2, 2014(2, 2014), 183-194.

La Grecia “tragica” di Alberto Savinio

BARBARO, Marta
2014-01-01

Abstract

The reflection on the Tragic plays a key role in the thought of Alberto Savino and leads the entire development of his intellectual and artistic career. Not only Savino examines several times the aesthetic and philosophical categories of «dramma» and «tragedia» – starting from the analysis of Greek tragedy, and involving the reading of Vico, Leopardi, Schopenhauer, Nietzsche, Spengler and Freud – but these categories also become fundamental elements of a personal poiesis, which over the years is continually reshaping itself: from metaphysical art, which at the time of «Valori plastici» is regarded as the only form of art capable of reviving the «spirito tragico» of the Greeks, until the «arte intellettualistica» of his last period, which he express with the formula of «tragedia euripidea». The investigation into the Tragic joins the desire to provide a general interpretation of Greek culture and provides a key to understanding the classicism of Savino.
2014
Settore L-FIL-LET/10 - Letteratura Italiana
Barbaro, M. (2014). La Grecia “tragica” di Alberto Savinio. INVERBIS, anno IV, n. 2, 2014(2, 2014), 183-194.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Inverbis_tragico_Barbaro.pdf

accesso aperto

Dimensione 971.78 kB
Formato Adobe PDF
971.78 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/102477
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact